Na vlnách Vltavy

Omrzela vám už klasická dovolenka a radšej by ste okúsili niečo “akčnejšie”? Zamierte do Južných Čiech a zažite to práve vodácke dobrodružstvo. Čapované pivo vo vodných baroch, bufety plné grilovaných dobrôt a kempovanie pod stanom na brehu rieky Vltava vás presvedčia o správnosti rozhodnutia stráviť niekoľko dní pádlovaním na vode. A navyše, návšteva hradov Rožmber nad Vltavou, Český Krumlov a prehliadka kláštorov vo Vyšnom Brode a Zlatej Korune dodajú vášmu vodáckemu výletu poznávací charakter.

rozmberk-nad-vltavou-3

Naskočte do kajaku

Ako väčšina vodákov aj my začíname naše 3 denné splavovanie vo Vyšnom Brode, východiskovom kempe s možnosťou zapožičania si všetkého vybavenia od raftu, cez sudy, až po záchranné vesty. V infocentre sme vyfasovali mapu Vltavy s podrobným označením vodných kilometrov, časy splavovania jednotlivých úsekov a zakreslením najznámejších kempov. Nasadli sme do 4miestneho kanoe a „spolu s davom“ sme odštartovali našu vodácku tour. Splavovanie Vltavy je českým národným športom, o spoločnosť na vlnách nebudete mať núdzu. Partie kamarátov, početné rodinné expedície, či zamilované páry sa nechávajú unášať dolu prúdom a vychutnávajú si krásy prírody tohto kraja. Všetci sú vzorne pripravený! Námornícke tričká, pirátske čiapky a kultový pozdrav „ahóóój“ prezrádzajú, že splavovanie si Česi užívajú plnými dúškami a verte mi, ani jedno leto ho vo svojom dovolenkovom pláne nevynechajú. A my už vieme prečo . . .

kolaz splav

Pohoda, klídek a tabáček

Je len na vás koľko kilometrov za deň splavíte. My sme sa nikam neponáhľali, práve naopak. S pádlami vyloženými v kanoe sme družne debatovali s posádkami ostatných člnov, „chytali“ bronz a užívali si chvíle vzrušenia na adrenalínových „jezoch“. Brehy rieky raz lemovali husté a bujné lesy národného parku, inokedy lúky s vysokou trávou a pasúcim sa dobytkom. Malebnosť Južných Čiech tu za sprievodu žblnkotania Vltavy dokonale rozkvitala do krásy. Rieka sa kľukatí, miestami sa tok zrýchľuje, voda si razí cestu širokým korytom. To už vchádzame do dedinky Rožmberk nadVltavou a vyťahujeme kanoe na breh, aby sme si mohli obzrieť hrad týčiaci sa nad nami. Obed si vyberáme z tradičného českého jedálnička v reštaurácii na brehu rieky, ako dezert si doprajeme „lívanečky“ s tvarom. Nocovať plánujeme v kempe Na Pískárně, takže máme pred sebou ďalších 15 vodných kilometrov, do toho!

totok

Potulky Českým Krumlovom

Zo stanov nás zavčas rána vytiahli teplé lúče slnka a vôňa kávy z bufetu. To už vodáci naokolo balia stany a spacáky, na ich zručnosti a šikovnosti vidieť, že majú kempovanie v malíčku. Na vode sme takmer ako doma, pádlovanie nám ide od ruky. Prechádzame asi 5kilometrový úsek okolo Větřní, najväčšej fabrike na výrobu papiera v Čechách. Po nej nás čaká jeden z najkrajších úsekov splavu vedúci cez Český Krumlov, ktorý treba vidieť nie len z vody! Po krátkej prechádzke mestom nadobudnete pocit, že ste sa vrátili v čase o celé stáročia späť. Ak budete kráčať po Latránu, Hornej ulici alebo Námestím Svornosti a zdvihnete pohľad k fasádam domov, vaše srdce zaplesá, diela dávnych majstrov sú totiž dokonale zachované. Hrad a zámok Český Krumlov patrí k najväčším hradným komplexom v Čechách, preto rozbaľujeme stany v kempe hneď za mestom, vzdialenom od centra asi 10minút chôdze. Večerné potulky s výhľadom na rozprávkový Krumlov stáli za to vymeniť kanoe za túlavé topánky.

krumlov kolaz

Konečná v Zlatej Korune

Hoci väčšina vodákov končí splavovanie v Boršove, naším posledným cieľom je 17km vzdialená Zlatá Koruna. A keďže sme už niekoľko dní na ceste, potrebujeme dobiť energiu. Služby spojené s kempovaním a stravovaním sú na Vltave perfektne zabezpečené. Zastavujeme v Mojito bare priamo na rieke. Nemusíme vystupovať, osviežujúci miešaný drink s ľadom nám podávajú priamo do člna. Početné reštaurácie pozdĺž brehu zase ponúkajú grilované ryby, hermelín „slaďoušek“ a do plastových fliaš čapujú filtrované pivo. Keď popoludní schádzame náš posledný „jez“, vstupnú bránu do kempu v Zlatej Korune, z diaľky vidieť kláštor, ktorý je poslednou turistickou zastávkou na našej dobrodružnej vodáckej výprave. Stany staviame v preplnenom kempe, všade je hluk a množstvo ľudí, v sprchách tečie ľadová voda. Trochu sme obanovali, že sme proti noci nezariskovali a nesplavili Vltavu až do Boršova. Navečerať sa v kempe bolo takmer nemožné, rady pri bufetoch snáď ani nemali konca. Vybrali sme sa preto do dediny a dobre sme urobili. V reštaurácii Na mlyne sme zhltli parádnu večeru (domácu pizzu, pečené koleno, grilovaného pstruha), prešli krížom-krážom kláštor (naozaj bol veľkolepý) a na zaslúžený dezert sme skočili do malej útulnej kaviarničky ukrytej na konci obce. Ráno sme odovzdali vodácke vybavenie, nasadli do autobusu a  zviezli sa spať k autu vo Vyšnom Brode.

Zl koruna kolaz

Oplatí sa vedieť

• Väčšina vodákov začína Vltavu splavovať z Vyššného Brodu, mestečka považovaného za bránu do východnej Šumavy. Konečnou zastávkou je 70 vodných kilometrov vzdialený kemp v Boršove. Na zdolanie celej trasy si vyhraďte 4-5 dní.
  • Letná sezóna na Vltave je plne vyťažená, nenechajte nič na náhodu a aspoň týždeň vopred si kanoe či raft rezervujte. Nezabudnite ani na vestu, či plastový prepravný sud.
  • Do Južných Čiech sa najpohodlnejšie dostanete autom cez Rakúsko. Odparkujte ho v kempe a využite možnosť spiatočnej prepravy osôb autobusmi. Lístky si zakúpite v ktorejkoľvek lodenici a máte o starosť s dopravou menej.
  • Splavovanie Vltavy je viac ako komfortné. Početné bufety, reštaurácie, či vodné bary a čisté kempy s teplou sprchou ocenia všetci vodáci. Nocujte však v menších kempoch oceníte súkromie a večerné ticho po dni strávenom na vode vám určite padne vhod.
  • Jez je umelo vybudovaný zjazd náročnejších úsekov na rieke, pre vodákov býva veľkým adrenalínovým zážitkom. Označený je dopravnými značkami.iphone kolaz